Produk Kecantikan Yang Menyusahkan..

Korang meh sini aku nak citer pasal produk kecantikan skit.. Ini sumer bukan rekaan semata-mata tapi adalah pengalaman yang aku alami sepanjang menggunakan produk kecantikan.. Almaklumlah, org pompuan mmg taksub ngan benda-benda yang membuatkan diri akan kelihatan cantik.. termasuklah aku..

Aku menjadi taksub ngan produk kecantikan biler tgk hasil yang sgt ketara cousin suami aku.. kulit dia jadi cantik dan putih gebu.. time tuh, mmg tak dinafikanlah aku pun dah jadi terikut-ikut.. memula aku beli produk kecantikan ikut suka ati aku jer, jenama pu**** rem***** .. hasilnyer mmg langsung takder.. buat membazir jerk.. pastu baru aku try beli produk cousin suami aku pakai tuh, jenama A**** ...

Okey, bulan 1-3 pakai mmg okay.. kulit pun mula dah tak kusam dan mmg nampak perubahan yang sangat ketara.. then dah lama2 pakai dia jadi mcm tak serasi pulak.. jerawat toksah ckplah.. mmg giler2 besar dan bernanah2.. bila dah kering tinggal parut2 hitam.. tapi tak lama pun kering dah naik bapak jerawat yang siap berpakej ngan nanah sekali.. mungkin dah tak serasi kot.. Masa tuh mmg rajin pegi facial, org yang facial nie kata kesan sementara jerk.. Memula percaya gak, tapi dah lama sangat tak baik, dan makin bertambah2 pulak jerawat.. aku dah mula rasa produk ni mmg tak serasi dgn aku.. dalam masa yang sama jugak aku try produk Sha****.. ini suggest dari kawan aku yang pakai produk nieh.. tapi hasil mmg takder langsung, makin parah adalah..

Akhirnyer mmg aku tak tahan sgt, cousin suami aku suruh aku pegi klinik pakar kulit di Chowkit.. Perggghhh, mmg sakit giler biler doktor tuh tekan nanah2 tuh.. Doktor bagi ubat krim dan antibiotik.. dan sepanjang proses pemulihan tuh, doktor tak bagi aku pakai secalit bedak pun.. dan korang leh bayangkan tak betapa hodoh muka aku tanpa bedak.. dahlah penuh dengan jerawat2 pastu tanpa bedak?.. hitam giler dowh.. Hari-hari ke tempat kerja naik turun bas, lrt bagai mmg tunduk jerk.. masa nie mmg confident level aku down giler.. rasa aku manusia paling hodoh didunia.. sedih tul... :(

Hujung tahun 2006 tuh pulak aku nak kawin, sib baik amik tindakan awal jumpa doktor pakar kulit, jadi time kawin muka tu taklah buruk benau.. walaupun penuh kesan jerawat kat muka nih sampai menarik perhatian fotographer perkahwinan aku tuh.. dia siap ckp "bagus kalau buat gambar sebelum dan selepas make up".. sampai mati aku igt ayat dia nih.. MENCIK.. aku tau aku tak cantik, muka penuh parut jerawat yang itam2.. Dan aku beruntung gak dapat boypren + suami yang penyabar dan tak kisah.. mmg muka aku time tuh buruk sgt..

Muka aku jadi ok semula mcm sebelum pakai produk biler aku dah start mengandung anak pertama.. Mungkin seri pompuan mengandung kot.. hahahahah.. masa mengandung tuh, aku try produk antarabangsa jugak .. suggest dari seorang kawan opis lama.. alhamdulillah, mmg ada kesan yang ketara.. dah takder parut2 itam lagik dah.. Walaupun mahal tapi berbaloi2.. hehhehehe.. tapi takderlah aku amik satu set penuh, memula tuh mmg amik set trial jerk.. bila rasa dah ok maintain kan ajer apa yang rasa patut pakai.. tapi skrang nie pakai pencuci muka jer pun dah cukup.. tak taulah kulit korang mcm mana kan..

Start 1Apr2011, aku try produk Buatan Malaysia (gatalkan?!!, tak mau belajar dari pengalaman).. sajer jerk gatal nak pakai.. 2 bulan aku pakai, alhamdulillah mcm serasi jerk tapi tak taulah 2-3 bulan lagik kan.. heheheh..

Itulahnyer kisah pengalaman aku ttg produk kecantikan nie.. mungkin ada di luar sana yang sangat beruntung, biler pakai produk jer kulit muka takder masalah.. sangat2 beruntung tau..

Meh aku tunjuk gambar2 aku sepanjang tempoh jadi orang tak cantik sepanjang tahun 2005 - 2007.. hehehehehe.. ;p


Sebelum kejadian.. ;p ... tahun 2004


Sebelum kejadian ... tahun 2005 (lepas bertunang)


Dibawah nie sumer gambar semasa kejadian..
Start pakai produk penghujung 2005-2007




Gambar sekarang Jun 2011




Ulasan

Mimy Hamid berkata…
aku memang ingat sue kes muka ko ni...hehhee...tinggal sejarah...beb skrang ko pki produk apa
haresue berkata…
Masih setia lagi ngan Estee Lauder tapi skrang nie aku tgh try produk malaysia arr.. Cahya Whitening, cuba ko jenguk blog nie kisahlynna.blogspot.com .. Ini produk kakak ipar dia.. aku dah pakai 2 bulan tgk mcm ok jerk.. tak taulah esok2 mcm mana lak muka aku nie..
Miss Pija berkata…
wah, da ok balik muka akak tu...muka akak stat ilang jerawat tu time pkai estee lauder ke?pkai yg mna?sy punye skin pon ade parut2 jrwt...sedih je tgk muka ni kt cermin...huhu

Catatan popular daripada blog ini

Pindah Umah..

Hi-5

Cuti - cuti Malaysia - Cameron Highland