Berat sungguh tangunggjawabku..

[untuk entry ini aku gunakan pengganti diri aku ek, sesuai ngan jalan citer..huhuhu]

Sebenarnye, tak pernah aku duga betapa berat dan besar sungguh tangunggjawab yang akan aku lalui kini.. yerlah dulu masa zaman 'anak dara', sikit pun tak terlintas dan tak pernah terpikir pun tanggungjawab yang aku galas sekarang nie amat2 mencabar.. [aku tak pasti org lain, tapi bagi diriku mmg sgt2 mencabar].. manakan tidak, sekarang aku adalah seorang isteri [yang pastinya diri ini harus menjaga diri dan jgn sesekali menjatuhkan maruah suami], anak [tidak sesekali akan ku lupa jasa ibubapaku yang membesarkan aku sepanjang 30tahun ini], ibu [kepada dua org anak yang semakin membesar], pekerja [sehabis mungkin aku menjadi seorang pekerja yang baik bagi membantu suamiku mencari rezeki untuk kami sekeluarga], pelajar [seboleh mungkin aku cuba sedaya upaya kerana ini semua demi masa depanku]... yer, bukan senang rupanyer menggalas tanggungjawab yang besar ini yer u ollsss.. oooo tapi aku nak nyatakan kat sini, aku tak menyesal.. sikit pun tidak.. SUMPAH!!

Betullah kata orang, bukan senang nak belajar jika takder semangat.. lebih-lebih lagi kalau kau mempunyai komitmen.. yes! itu aku tak nafikan.. komitmen terhadap rumahtangga, anak2, pekerja di ofis.. yerlah, yerlah.. mungkin korang rasa senang jerk, mesti korang nak complaint.. "benda simple camnih pun susah sgt ke tapi macam aku .. belum lagi ditambah dengan sikap 'kemalasan' aku ni hah.. ya ampunn!!.. stress dowh!..

Tapi kalau dari segi menguruskan rumahtangga, aku beruntung dapat suami yang sgt memahami walaupun dari segi yang lain ada lebih dan kurangnya..:p (thanks syg!) .. suamiku itu tak pernah nak memaksa2 .. contohnyer kalau rumah bersepah mcm tongkang pecah [alah u ollss pepaham jer lah, anak2 tgh membesar] dia tak pernah complaint, bising2 kata umah sepah ker apa ker.. [aku tak taulah dalam hati dia mcm mana :P].. tapi setakat nie idak lah umah aku teruk benau sepahnyer sampai aku biarkan berbulan2 tak mengemas.. sbb aku nie kalau bab umah bersepah mata aku jadi sakit, kepala aku jadi migrain [ooo.. tak caya tanya En. suami arr].. kalau bab memasak pun idaklah sampai aku pening kepala nak menyediakan juadah penuh satu meja.. cukuplah kalau hidangan menu tu cuma ada 2-3 lauk [memadailah untuk kami bertiga makan].. En. suami bertugas mmg kerap sampai ke malam jadinyer kalau hari bekerja adalah sgt jarang aku memasak, yerlah.. kalau aku masak, saper yang nak makan.. [ini En. Suami yang suruh, membazir katanya takder saper nak makan.. beruntung kan aku?!!].. oo..bab makan anak aku toksah kome nak ghisau.. anak dara aku nie lain skit cara pemakanannyer..huhuhhu.. dia makan nasi dengan kicap saja.. kalau mood baik, dia mau lah jugak telur goreng.. kalau ditambah lauk lain alamatnyer dari mau makan nasi langsung ditolaknyer terus.. gitulah gamaknyer.. apa?!! korang kata senang ek.. mmg, mmg senang betul dpt suami dan anak mcm nie.. tapi itu baru bab makan belum bab lain.. dari segi itu mmg nampak benau lah tanggungjawab aku senang tapi belum masuk bab-bab seterusnya.. eh.eh.. korang paham ker?.. argghh, buat2 paham jerlah yer.. tak kose aku nak explain..

Seperti yang korang tau, aku nie study lagi [bekerja sambil belajar].. bayangkanlah dengan anak yang kecik2 nie, perghh giler kentang tul aku nak melayan.. kadang2 sampai satu tahap aku rasa cam nak jadi raksasa jerk.. temper..hot.. berasap bagai melayan kerenah anak2.. eh.. korang jangan salah paham, aku takder menyalahkan anak2 aku pun dan aku tidaklah menyesal melahir & membesarkan diaorang cuma ialah.. kekadang tuh aku ngaku mmg ada sikit tekanan .. ialah, asal aku ada mood nak study.. bukak buku.. tak sampai serangkap dah ada suara meraung-raung.. takpun, baru angkat buku.. "ibu, jom kaler-kaler".. / "ibu, anyi ciken den [ibu, nyanyi chicken dance]..aduaiii.. Mesti korang nak ckp.. "NAK SERIBU DAYA, TAKNAK SERIBU DALIH"".. kan.. kan.. korang tak rasa apa yang aku rasa kot sbb tuh korang leh ckp cenggituh.. :( .. so, time untuk aku study hanyalah di awal pagi .. start dari kol 1 - 5 pagi.. yes, itulah masa untuk study.. tapi aku nie pulak asal buat alarm, asyik snooze.. snooze & snoozee lagik.. apa nak jadi nie!!.. tapi kekadang paksa jugak diri nie.. haruuuussss, kalau tak mcm mana nak jawab exam dek non oiii.. bak kata nabil "LU PIKIRLAH SENDIRI".. ahaks..

oooo.. aku kat opis takleh nak studylah.. maklumlah aku dipertanggungjawabkan dengan keja yang sannngaaaaaaaaaaattt banyak.. [eceh cam besau no pangkatnyer..woooo.. pangkat besau ke pangkat tak besau ker masing-masing ada tanggungjawab pada kerja masing-masing tau].. so, mmg assignment or apa2 berkaitan ngan study haruslah dibuat dirumah gitew.. eh..eh.. kerja aku mmg banyak tau, dan aku mmg buat kerja bukan curi tulang sampai kerja aku tak bergerak langsung.. dan ini jugak salah satu buat aku stress sampai kerumah.. hahahahaha.. erggghhhhhhhhhh *tetibe*

KESIMPULANNYER: Aku bukanlah nak bercerita tentang betapa menyesalnyer aku menghadapi keadaan hari ini cuma hanya berkongsi sedikit rasa mengenai tanggungjawab yang aku galas kini.. Apa-apa pun aku bersyukur teramat sangat kerana sehingga ke ari ini aku masih mampu mengharunginyer.. Alhamdulillah..

Ulasan

aizamia3 berkata…
nak seribu daya tak nak seribu dalih..
moga menjadi seorang yang gemilang terbilang bukan temberang..


psstt: nanti sue buang word verification ni ek..

Catatan popular daripada blog ini

Pindah Umah..

Produk Kecantikan Yang Menyusahkan..

Tragedi Berdarah 9/9/09